Мораль – це система ідей,
принципів, законів, норм і правил поведінки та діяльності, які регулюють
гуманні стосунки між людьми за будь-якої ситуації на демократичних засадах. У
складному процесі формування всебічно розвиненої особистості чільне місце
належить моральному вихованню.
Моральне виховання – виховна діяльність школи і сім'ї, що
має на меті формування стійких моральних якостей, потреб, почуттів, навичок і
звичок поведінки на основі засвоєння ідеалів, норм і принципів моралі, участь у
практичній діяльності.
Основною метою морального виховання, як сімейного
виховання, так і викладання у школі є прагнення передати знання та культурні
традиції, навчити молодь розвиватися як особистість та збільшувати культурну
спадщину. Нажаль, у цілому процес виховання більш спрямований на те, щоб
розвивати інтелектуальні здібності, аніж культуру та духовність.
Процес
морального виховання ґрунтується на певних принципах , що відображають загальні
закономірності процесу виховання і визначають вимоги до змісту організації та
методів виховного процесу.
Основні принципи:
- цілеспрямованість виховання передбачає
спрямування виховної роботи на досягнення основної мети виховання – всебічно
розвиненої особистості, підготовки її до свідомої та активної трудової
діяльності;
- обов'язковий зв'язок виховання з життям: виховна діяльність
має орієнтувати особистість на необхідність жити у суспільстві;
- єдність свідомості та поведінки у вихованні. Поведінка людини – це
її свідомість у дії. Виховання такої єдності свідомості – складний і суперечливий
процес, оскільки формування навичок правильної поведінки набагато складніше,
ніж виховання свідомості;
- виховання в праці. В основі цього принципу – ідея, що
формування особистості безпосередньо залежить від її діяльності, від особистої
участі в праці. Цей принцип спирається і на таку психологічну якість, як
прагнення дитини до активної діяльності;
- комплексний підхід у вихованні ґрунтується на
діалектичній взаємозалежності педагогічних явищ і процесів. Втілення його в життя
передбачає: єдність мети, завдань і змісту виховання; єдність форм, методів і
прийомів виховання; єдність виховних впливів школи, сім'ї, громадськості,
засобів масової інформації, вулиці; врахування вікових та індивідуальних
особливостей учнів; єдність виховання і самовиховання;
- виховання особистості в колективі. Індивід стає
особистістю завдяки спілкуванню і пов'язаному з ним відокремленню. Найкращі
умови для спілкування й відокремлення створюються в колективі. Поєднання
педагогічного керівництва з ініціативою та самодіяльністю учнів. Педагогічне
керівництво зумовлюється відсутністю в учнів життєвого досвіду; виховання
творчої особистості можливе, якщо існують умови для вияву самостійності й
творчості, схвалюються ініціатива та самодіяльність;
- поєднання поваги до особистості вихованця з розумною
вимогливістю до нього.
У
цьому – головний сенс гуманістичної педагогіки щодо формування необхідних
взаємин вихователів і вихованців. Цей принцип передбачає: єдність вимог до
вихованців з боку педагогів, контроль за їх поведінкою, гуманне ставлення до
них, поважання їхньої думки та ін.;
- індивідуальний підхід до учнів у вихованні. Такий підхід як
індивідуальна корекція загальної системи виховання – важлива вимога до
організації виховного процесу і одна з умов підвищення його ефективності; - принцип
системності, послідовності й наступності у вихованні. Виходить з
того, що для формування свідомості, вироблення навичок і звичок поведінки
потрібна система певних послідовних виховних заходів. Такі якості людської
особистості не можна сформувати, якщо виховний процес являтиме собою випадковий
набір виховних заходів, що матимуть епізодичний, а не системний характер;
- єдність педагогічних вимог школи, сім'ї і громадськості. Повинна охоплювати
всі сторони навчально-виховної роботи школи, всі форми діяльності учнівського
та педагогічного колективів, сім'ї, знаходити свій вияв у змісті, формах
навчання та виховання, у правилах поведінки школярів, у стилі життя школи, її
традиціях. Така єдність є однією з умов оптимізації виховного процесу.
Культура
поведінки і спілкування втілює в собі результати виховання, ступінь розвитку
моральної свідомості особистості. Визнання школярами загальних правил
поведінки, знання основних категорій етики – ще не показник моральної культури
особистості. Знання повинні знайти форму виявлення в діяльності, спілкуванні,
відбиваючи глибину засвоєння норм поведінки і здатність втілити їх у життя.
Тому методами формування моральної культури є не лише просвіта, а й вироблення
навичок, поведінки, організація діяльності і спілкування учнів, створення
ситуацій морального вибору.
Моральні
норми – це система вимог, які визначають обов'язки людини по відношенню до
оточуючого світу, зразки, які не тільки орієнтують поведінку особистості, але й
дають можливість оцінювати й контролювати її
Моральні
норми закріплені в таких поняттях, як: добро, обов'язок, совість, гідність,
справедливість, щастя, зміст життя та інші, які визначають характер поведінки
людини.
Форма
організації навчання – це зовнішній вигляд організації навчального процесу,
який пов'язаний з кількістю учнів, місцем і часом їхнього навчання й порядком
його реалізації. В формі організації навчання органічно поєднуються мета,
зміст, методи навчання.
Моральна
вихованість учнів – результат тривалої систематичної роботи педагога. Звичайно,
успіх у вихованості залежить не тільки від виховних впливів дорослого, а й від
внутрішньої роботи самого вихованця. Власне, виховні заходи вчителя і
спрямовуються на те, щоб сформувати в дитині прагнення орієнтуватися на ту чи
іншу моральну норму, перетворити її в дійовий регулятор поведінки. Адже часто
трапляється так, що дитина знає моральні вимоги, але в своїй поведінці та
діяльності не зважає на них. Це означає, що в дитини не сформовані моральні
якості, переконання. Бо лише вони визначають її моральну вихованість.
Перед
сучасною школою ставиться завдання підготовки відповідального громадянина,
здатного самостійно оцінювати, що відбувається, і будувати свою діяльність
відповідно до інтересів оточуючих його людей.
Проблема виховання
особистості - одна з найголовніших проблем сучасності. Розвиток суспільства
потребує постійного вдосконалення особистості, створення людини нового зразка
- високоосвіченої, інтелігентної, національно свідомої. Метою шкільного
виховання є всебічний та гармонійний розвиток особистості, що здатна до
самовдосконалення, самовиховання і самореалізації у суспільстві, яка керується
загальнолюдськими цінностями, глибоко розуміє традиції свого народу та примножує
їх.
Навчання у школі спрямоване на реалізацію стратегії
Національної доктрини розвитку освіти щодо забезпечення рівного доступу до
якісної освіти, положень Концепції загальної середньої освіти щодо переорієнтації
освітнього процесу на особистість учня.
В умовах реформування освіти значну роль приділяють
вихованню особистості, здатної до самореалізації та самовизначення. На думку
сучасних педагогів, саме набуття таких життєво важливих компетентностей дає
людині можливість орієнтуватися в сучасному суспільстві, формує здатність
особистості швидко реагувати на запити часу.
Ідея компетентнісно зорієнтованої освіти — це одна з
відповідей системи освіти на соціальне замовлення. Тому формування особистості
учня та розвиток його здібностей на підставі використання методів
активного виховання є актуальним завданням для шкільного колективу.
Сучасна освіта покликана зробити вагомий внесок у
формування компетентностей випускника, що ґрунтуються на знаннях, досвіді,
здібностях, набутих завдяки активному навчанню та вихованню.
Такий тип навчання передбачає застосування методів, що
стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів.
Використання активних форм і методів виховання має чимало
переваг. Вони відкидають одноманітність, посилюють інтерес до навчання,
розвивають творче та продуктивне мислення, навчають культурі спілкування,
поліпшують міжособистісні взаємини учнів.
Згідно з реформою загальної середньої освіти випускник
Нової української школи – це:
цілісна всебічно розвинена особистість,
здатна до критичного мислення;
патріот з активною позицією, який діє згідно з
морально – етичними принципами, здатний приймати відповідальні рішення, поважає
гідність і права людини;
інноватор, здатний змінювати навколишній світ,
розвивати економіку за принципами сталого розвитку, конкурувати на ринку праці,
навчатися впродовж життя.
За експертними оцінками, найбільш успішними на ринку праці,
в найближчій перспективі будуть фахівці, які вміють навчатися впродовж життя,
критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді,
спілкуватися в багатокультурному середовищі та володіють іншими сучасними
вміннями.
Пріоритетними у діяльності вчителів мають бути компетентнісний
та особистісно – орієнтований підходи до навчання, враховувати вікові
особливості психофізичного розвитку учнів, здобуття ними умінь і навичок,
необхідних для успішної самореалізації в професійній діяльності, особистому
житті, громадській активності.
Згідно з «педагогікою партнерства», учні,
батьки та вчителі є рівноправними учасниками освітнього процесу,
відповідальними за результат. Отже, батьки отримають більше можливостей
впливати на навчальний процес.
Основні принципи педагогіки партнерства:
повага до особистості;
доброзичливість і позитивне ставлення;
довіра у відносинах та стосунках;
діалог –взаємодія – взаємоповага;
розподілене лідерство (проактивність, право вибору та
відповідальність за нього, горизонтальність зв’язків);
принципи соціального партнерства (рівність сторін,
добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей).
Принципи сучасного виховання:
гуманістичний характер змісту та методів виховання, який
означає пріоритетність особистості дитини над загальним процесом
масового колективного виховання.
поєднання виховання та навчання в єдиний
освітній процес, у якому провідну роль відіграє виховання на уроках, на яких
відбувається не лише засвоєння знань, умінь і навичок, а й виховання найліпших
моральних рис людини;
урахування вікових та індивідуальних особливостей кожного
учня у процесі виховання;
створення морально-психологічного клімату в колективі, за
яким би відчувався стиль педагогічної людяності й доброзичливості;
поступове перетворення учня з об'єкта пасивного
сприймання на суб'єкта активного самовиховання;
плюралізм у діяльності громадських юнацьких і дитячих
організацій.
Центральне місце в системі освіти належить середній школі.
Світогляд закладається саме в сім’ї та школі. У школі формується особистість,
її громадянська позиція та моральні якості. Тут вирішується, чи людина захоче і
чи зможе навчатися впродовж життя.
Виховний процес буде невід’ємною складовою всього
освітнього процесу і орієнтуватиметься на загальнолюдські цінності,
зокрема морально – етичні (гідність, чесність,
справедливість, турбота, повага до життя, повага до себе та інших людей), соціально
– політичні (свобода, демократія, культурне різноманіття,
повага до рідної мови і культури, патріотизм, шанобливе ставлення до довкілля,
повага до закону, солідарність, відповідальність).
У закладах створюється атмосфера довіри,
доброзичливості, взаємодопомоги і взаємної підтримки при виникненні
труднощів у навчанні та повсякденному житті. Ключовим виховним елементом є
приклад учителя, який покликаний зацікавити дитину.
Щоб досягти повноцінного життя, щоб стати компетентним у
будь-якій діяльності в майбутньому, потрібно сформувати загальні компетенції в
школі. Поняття компетенції містить постійне
прагнення здогадатись, винайти,
дошукатись, співпрацювати, братися за справу.
Входження молодого покоління у глобалізований, динамічний
світ, відкрите суспільство актуалізує роль життєвої компетентності вихованців.
Щоб знайти своє місце в житті, ефективно освоїти життєві та соціальні
ролі, випускник української школи повинен мати певні якості та уміння:
бути гнучким, мобільним, конкурентноздатним, уміти
інтегруватись у динамічне суспільство, презентувати себе на ринку праці;
критично мислити;
використовувати знання як інструмент для розв’язання
життєвих проблем;
генерувати нові ідеї, приймати нестандартні рішення й нести
за них відповідальність;
володіти комунікативною культурою, уміти працювати в
команді;
уміти запобігати та виходити з будь-яких конфліктних
ситуацій;
цілеспрямовано використовувати свій потенціал як для
самореалізації у професійному й особистісному плані, так і в інтересах суспільства,
держави;
уміти здобувати, аналізувати інформацію, отриману з різних
джерел, застосовувати її для індивідуального розвитку і самовдосконалення;
бережливо ставитися до свого здоров’я і здоров’я інших як
найвищої цінності;
бути здатним до вибору численних альтернатив, які пропонує
сучасне життя.
Таким чином, статус людини у суспільстві залежить від неї
самої. Швидкоплинність соціального прогресу, динамічних змін викликає
необхідність постійної роботи над собою, розвиток життєвої компетентності,
посилення відповідальності молоді за своє майбутнє, за можливість досягнення
життєвого успіху.
Основне завдання педагогічного
колективу - створення виховної системи, здатної сформувати в учнів
ціннісне ставлення до себе, до суспільства і держави, до сім’ї, родини, людей,
до природи, до культури і мистецтва та до праці відповідно до Основних
орієнтирів виховання учнів 1 – 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів,
затверджених наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від
31.10.2011 р. № 1243.
Основою для здійснення виховного впливу на
особистість має бути компетентнісний підхід, для реалізації якого
необхідно:
підвищувати професійну компетентність вчителів з
проблем виховання;
сприяти домінуванню активних форм виховної
діяльності;
збільшити час для індивідуальної роботи, спілкування з кожним
учнем, гуманістичного спрямування дитячих відносин, навчання учнів способів
самопізнання, самоаналізу і саморозкриття;
зосередити увагу на самоцінності особистості дитини,
урахуванні її індивідуальності під час здійснення виховних впливів;
орієнтувати виховний процес на оптимальне задоволення учнів
у духовності, моральному, соціальному та інтелектуальному розвитку
їхніх здібностей.
Проектуючи творчо своє життя, розробляючи й здійснюючи
індивідуальний життєвий сценарій, особистість оволодіває не лише необхідними
знаннями, але й компетентністю, зрештою, найвищим мистецтвом — мистецтвом жити.
Важливим завданням, яке постає перед сучасною
школою, є формування творчо активного учня. Активність як риса особистості
передбачає, що учень стає суб'єктом діяльності й керує власним розвитком із
урахуванням загальнолюдських цінностей та вимог суспільства. Стан активності
виявляється в психологічному настрої діяльності учня: зосередженні уваги,
розумових процесах, інтересі до самостійної діяльності, особистісній ініціативі
вихованця.
Окрім створення творчої атмосфери, учитель повинен
розуміти психологічну сутність такого процесу. Ідеться про заохочення учнів до
пізнання, повагу до інтелектуальної сили вихованця. Тут пріоритети надають
розвивальній функції навчання та виховання, формуванню самостійності учнів та
розвитку нестандартного мислення, що забезпечуватимуть здоровий
інтелектуальний клімат класу.
Від творчої активності школярів, їхнього вміння
спілкуватися з однолітками, учителями залежить результативність навчання. Таку
мету вирішує особистісно зорієнтоване навчання та виховання, яке повинно
надавати кожній дитині, спираючись на її здібності, інтереси, цінності,
можливість реалізувати себе в навчальній діяльності.
Виклики сучасного суспільства ставлять перед системою
освіти завдання виховати громадянина-патріота нової
формації (ініціативну особистість продуктивно-діяльнісного
типу, яка бачить перспективи своєї держави, готова відстоювати її інтереси).
Основним документом щодо національно-патріотичного виховання підростаючого
покоління є Стратегія національно-патріотичного виховання дітей та молоді,
затверджена Указом Президента України від 13.10.2015
р. № 580/2015. Відповідно до положень зазначеної Стратегії, основними
складовими національно-патріотичного виховання
визначено: громадянсько-патріотичне, військово-патріотичне й
духовно-моральне виховання. Патріотизм – найважливіша, стійка характеристика
людини, що виражається у її світогляді, моральних ідеалах, нормах і проявах
поведінки. Це високо смислова безумовна якість - цінність, що виражає ставлення
людини до Батьківщини, суспільства, й до самої себе.
Параметри вихованості
сучасних школярів:
орієнтація вихованців на загальнолюдські цінності з
раннього дитинства, незалежно від їх національності, віросповідання, установок
у сім’ї тощо; інтелігентність;
креативність. Серед завдань педагога є виховання
в дітях старанності та відповідальності. Але діти — не роботи, не автомати, не
слухняні виконавці волі дорослих, вони фантазери, творці. У різних дітей
творчість виявляється по-різному, тому важливо побачити цю здібність до
творчості та допомогти її розвинути;
адаптивність – вміння пристосовуватися до
мінливого, певного середовища і при цьому не загубитися;
почуття власної гідності. Серед основних
властивостей особистості, яка розвивається, мають бути незалежність, свобода
суджень, думок, свобода вчинків у поєднанні з відповідальністю за них;
самість. Коли ми характеризуємо особистість дитини
як суб’єкта виховання, то маємо на увазі не лише її ставлення до інших людей,
але й до себе. Бути особистістю і розвиватися можна не лише під впливом інших
людей, але й у результаті особистих цілеспрямованих зусиль, пов’язаних з
пізнанням себе, із самооцінкою на основі такого пізнання.
Саме самооцінка перебуває в підґрунті самореалізації, вона відіграє важливу
роль у системі проектування освіти, долі, майбутнього кожної дитини;
гуманізм — головний показник, який характеризує
інтелігентну людину.
Отже,
можна сказати, що найголовніше завдання школи, сім'ї – виховання особистості,
яка, маючи стійкі позитивні мотиви поведінки, діє в будь-яких обставинах у
відповідності з моральними нормами поведінки.
Немає коментарів:
Дописати коментар