Костючик Л.П.

1. "Взаємодія класного керівника і батьків. Спільна робота громадськості, школи і сім’ї у становленні особистості  учня". 
Новий час породжує і нові проблеми, вже вкотре випробовують на міцність систему освіти.
             У середовищі учнів протікають процеси, раніше невідомі в школі: потужне розшарування дітей за соціальною ознакою, поява дітей нового типу - школярів . Але найгострішою проблемою не тільки школи, сім'ї, а й усього суспільства і держави, про яку давно і болем з тривогою говорять всі, слід вважати проблему виховання нових поколінь дітей.
Зростає роль школи і сім'ї. Виховання особистості починається в родині. Батьки є першими наставниками дитини в становленні його як громадянина. Через сім'ю дитина усвідомлює свою причетність до великої і малої Батьківщини, знайомиться з традиціями і культурою народу, представником якого є він сам і його батьки. У сім'ї дитина вивчає свою рідну мову. Сім'я впливає на дітей своїм способом життя. "Ринковий спосіб життя" сім'ї накладає свій відбиток на виховання дітей в сім'ї.
             Змінився склад сім'ї. Набагато більше стало однодітних і малодітних сімей. Знижується вплив старшого покоління на молодше або взагалі залишається незатребуваним накопичена за довгі роки життя мудрість і життєвий досвід старшого покоління. Значно втрачені традиції народної педагогіки. Зростаючі соціальні та економічні труднощі: низька заробітна плата і несвоєчасна її видача, повна або часткова безробіття і незабезпеченість у багатьох сім'ях необхідного прожиткового мінімуму, - все це, м'яко кажучи, знижує ефективність сімейного виховання. Одним із шляхів підвищення ефективності виховання дітей є спільна робота школи і сім'ї.
             Так чи інакше, якісні особливості у вихованні особистості робить оточення. Навколишній підхід у вихованні громадянськості характеризує особливість цього процесу. Оточення школи (підприємства, пам'ятники історії і культури, театри, і так далі) має "працювати" на виховання громадянськості. Взаємодія школи із середовищем, включення учнів в життя району визначає характер діяльності по вихованню громадянськості. Людину виховує все.
             Але головною виховною силою є школа. У ній здійснюється цілеспрямований педагогічний процес. Цей процес здійснюють спеціально підготовлені люди, він є керованим процесом. Учитель як головна особа в управлінні цим процесом визначає мету та завдання виховання школяра. Формування громадянина вільної демократичної держави, якого характеризують сукупність суспільно значущих якостей особистості, в числі яких розвинений громадянський обов'язок і відповідальність, повага і прийняття прав і обов'язків демократичного суспільства, повага до його законів - провідна мета всієї виховної системи. Але це стратегічна мета. Тактичні цілі визначаються з урахуванням умов і завдань виховного процесу.

             Важливим напрямком багатогранної діяльності класного керівника є робота з батьками учнів довіреного йому класу. Успіх цієї діяльності багато в чому залежить від підготовленості класного керівника до цієї роботи.
            Виховання дитини - одна з головних функцій загальноосвітньої школи. Всі ми знаємо, яку роль несе сім'я у всебічному і гармонійному розвитку особистості дитини, адже саме в сім'ї діти отримують перші уроки моральності, формується їх характер.
  Саме сім'я відіграє найважливішу роль у формуванні звичок поведінки, уявлень про працьовитість, впливає на емоційний стан дитини. Як часто ми стикаємося з тим, що у дівчинки яка палить - мама і тато палять; у хлопчика, який відмовляється працювати на практиці - немає перед очима прикладу батьків, що працюють вдома; що поганий настрій дитини і зниження успішності пов'язане із сварками в сім'ї.
             Робота з батьками займає важливе місце в діяльності класного керівника. Я намагаюся зробити батьків співучасниками всього педагогічного процесу, виходячи з твердого переконання в тому, що навряд чи можна знайти батьків, які не хочуть, щоб їхні діти росли здоровими, успішними і щасливими. І це бажання батьків - основний ключ до успішної спільної діяльності. Треба тільки його підібрати. А щоб виховати саме таких дітей, якими хочеться їх бачити і мені, і батькам, необхідно, по - моє переконання, слідувати в роботі з батьками такими правилами: поважати, довірят, допомагати, вчитися, дякувати, пояснювати, питати.
Досягти якого б то не було успіху у вихованні учня, можливо тільки при індивідуальному підході до його батьків, тільки при наявності контакту з його сім'єю.
Знайомство з сім'єю дитини починається для мене з анкети, яку я роздаю дітям на першому класній годині, а в подальшому вони щорічно її оновлюють. Вона включає в себе не тільки питання, пов'язані з інформацією для заповнення сторінок шкільного журналу "відомості про батьків", "про зайнятість" і "стан здоров'я учнів", а й питання, що дозволяють мені добре пізнати особливості і умови сімейного виховання своїх учнів.
Класний керівник зобов'язаний знати, у кого з його учнів ослаблене здоров'я: хто погано бачить, чує, на кого звернути особливу увагу, кого з дітей треба посадити ближче, про кого попередити вчителя з фізкультури.
Вивчення сім'ї учня дозволяє мені познайомитися з дітьми ближче, побачити їх в звичній для них, невимушеній обстановці, допомагає зрозуміти стиль життя. Намагаючись зрозуміти духовний світ дитини і його сім'ї, проявляючи доброту і чуйність до нього, я тим самим пробуджую ці ж якості і довіра до мене у дітей і їх батьків, які починають бачити в мені союзника, людину, яка намагається зрозуміти, полюбити і навчити хорошому їхньої дитини.
Індивідуальні бесіди вчителя з батьками, консультації, допомагають встановити безпосередній контакт педагога з членами сім'ї учня, досягти більшого взаєморозуміння в пошуку шляхів спільного впливу на дитину. Часто зустрічі або бесіди по телефону відбуваються зі мною з ініціативи батьків, тому що вони відчувають, що я, так само як і вони, готова докласти чимало зусиль, щоб їхні діти виросли добрими, розумними, знаючими.
Говорити з батьками треба просто, доступно, переконливо і обґрунтовано, але завжди з почуттям турботи про дитину. Зауваження, що зачіпають їх самолюбство, постійні скарги на дитину, концентрацію уваги на його недоліки - цим можна лише відштовхнути від себе батьків і віддалити виконання бажаної мети.
У своїй роботі велику увагу намагаюся приділити педагогічній і психологічній освіті батьків. Дуже важливо, щоб батьки більш грамотно займалися вихованням і здоров'ям своїх дітей. Відповідно до цього я планую свою співпрацю з батьками.
Треба постаратися, щоб бесіди для батьків стали природним видом зв'язку зі школою, і їм не передувало очікування неприємної зустрічі з учителем, щоб батьки учня відчували, що запрошуються до школи не тільки для отримання повчань і доган, а для конкретної допомоги в справі виховання їх дитини .Приклади, теми батьківських зборів: як допомогти підлітку знайти впевненість в собі,  моральні пріоритети сім'ї, проблеми комп'ютерної залежності, як допомогти дитині подолати труднощі в навчанні?   До кожних батьківських зборів потрібно підготувати діагностичний матеріал для батьків або статистичний матеріал, пов'язаний з вивченням окремих сторін життя учнів класу. Щоб збори було корисним батькам і їм хотілося в ньому брати участь, кожен повинен отримати те, що для нього особливо актуально.
Залежно від теми батьківських зборів можна підготувати пам'ятки, в яких містяться рекомендації для батьків.
Класний керівник повинен показати батькам, що доля їхніх дітей йому не байдужа, що він так само зацікавлений в успішності і гарне виховання своїх підопічних.В цілому відвідуваність зборів 60%.
Багато батьків часто нарікають на брак часу в справі виховання своїх дітей, але не можна виникають проблеми пояснювати тільки цим, адже дитину виховує все: ставлення батьків до своєї роботи, один до одного, їх зовнішній вигляд, одяг, манера говорити і т.д. Тому класний керівник організовують індивідуальні бесіди, виступи, на яких даються поради та рекомендації батькам, як з мінімальною затратою часу правильно організувати виховання дитини.
 Батькам подобається бути учасниками наших заходів. Без цього не було б взаєморозуміння, співробітництва і співдружності.
Позакласні заходи, що проводяться разом з батьками, завжди проходять «на ура», дітям дуже подобається, коли батьки разом з ними виконують будь-яку роботу, коли вони відчувають їх підтримку.
  Такі заходи сприяють, безсумнівно, збереженню і покращенню фізичного, психічного і духовно-морального здоров'я; а в цілому, виховання і становлення Особистості. Дитина радіє, що мама або тато не тільки прийшли на свято, а разом з ним є учасниками свята, а то і організаторами. А радість - це і є здоров'язберігаючих почуття.
  Індивідуальні бесіди вчителя з батьками, консультації, допомагають встановити безпосередній контакт педагога з членами сім'ї учня, досягти більшого взаєморозуміння в пошуку шляхів спільного впливу на дитину. Часто зустрічі або бесіди по телефону відбуваються зі мною з ініціативи батьків, тому що вони відчувають, що я, так само як і вони, готова докласти чимало зусиль, щоб їхні діти виросли добрими, розумними, знаючими.
Говорити з батьками треба просто, доступно, переконливо і обґрунтовано, але завжди з почуттям турботи про дитину. Зауваження, що зачіпають їх самолюбство, постійні скарги на дитину, концентрацію уваги на його недоліки - цим можна лише відштовхнути від себе батьків і віддалити виконання бажаної мети.
  Треба постаратися, щоб бесіди для батьків стали природним видом зв'язку зі школою, і їм не передувало очікування неприємної зустрічі з учителем, щоб батьки учня відчували, що запрошуються до школи не тільки для отримання повчань і доган, а для конкретної допомоги в справі виховання їх дитини .
2. Перспективне планування виховної роботи на І семестр 2020-2021 н. р. 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Сторінками шкільного життя