1. "Взаємодія
класного керівника і батьків. Спільна робота громадськості, школи і сім’ї у
становленні особистості учня".
Новий час породжує
і нові проблеми, вже вкотре випробовують на міцність систему освіти.
У середовищі учнів протікають
процеси, раніше невідомі в школі: потужне розшарування дітей за соціальною
ознакою, поява дітей нового типу - школярів . Але найгострішою проблемою не
тільки школи, сім'ї, а й усього суспільства і держави, про яку давно і болем з
тривогою говорять всі, слід вважати проблему виховання нових поколінь дітей.
Зростає роль школи
і сім'ї. Виховання особистості починається в родині. Батьки є першими
наставниками дитини в становленні його як громадянина. Через сім'ю дитина
усвідомлює свою причетність до великої і малої Батьківщини, знайомиться з
традиціями і культурою народу, представником якого є він сам і його батьки. У
сім'ї дитина вивчає свою рідну мову. Сім'я впливає на дітей своїм способом
життя. "Ринковий спосіб життя" сім'ї накладає свій відбиток на
виховання дітей в сім'ї.
Змінився склад сім'ї. Набагато
більше стало однодітних і малодітних сімей. Знижується вплив старшого покоління
на молодше або взагалі залишається незатребуваним накопичена за довгі роки
життя мудрість і життєвий досвід старшого покоління. Значно втрачені традиції
народної педагогіки. Зростаючі соціальні та економічні труднощі: низька заробітна
плата і несвоєчасна її видача, повна або часткова безробіття і незабезпеченість
у багатьох сім'ях необхідного прожиткового мінімуму, - все це, м'яко кажучи,
знижує ефективність сімейного виховання. Одним із шляхів підвищення
ефективності виховання дітей є спільна робота школи і сім'ї.
Так чи інакше, якісні особливості у
вихованні особистості робить оточення. Навколишній підхід у вихованні
громадянськості характеризує особливість цього процесу. Оточення школи
(підприємства, пам'ятники історії і культури, театри, і так далі) має
"працювати" на виховання громадянськості. Взаємодія школи із
середовищем, включення учнів в життя району визначає характер діяльності по
вихованню громадянськості. Людину виховує все.
Але головною виховною силою є
школа. У ній здійснюється цілеспрямований педагогічний процес. Цей процес
здійснюють спеціально підготовлені люди, він є керованим процесом. Учитель як
головна особа в управлінні цим процесом визначає мету та завдання виховання
школяра. Формування громадянина вільної демократичної держави, якого
характеризують сукупність суспільно значущих якостей особистості, в числі яких
розвинений громадянський обов'язок і відповідальність, повага і прийняття прав
і обов'язків демократичного суспільства, повага до його законів - провідна мета
всієї виховної системи. Але це стратегічна мета. Тактичні цілі визначаються з
урахуванням умов і завдань виховного процесу.
Важливим напрямком багатогранної
діяльності класного керівника є робота з батьками учнів довіреного йому класу.
Успіх цієї діяльності багато в чому залежить від підготовленості класного
керівника до цієї роботи.
Виховання дитини - одна з головних функцій
загальноосвітньої школи. Всі ми
знаємо, яку роль несе сім'я у всебічному і гармонійному розвитку особистості
дитини, адже саме в сім'ї діти отримують перші уроки моральності, формується їх
характер.
Саме
сім'я відіграє найважливішу роль у формуванні звичок поведінки, уявлень про
працьовитість, впливає на емоційний стан дитини. Як часто ми стикаємося з тим,
що у дівчинки яка палить - мама і тато палять; у хлопчика, який відмовляється
працювати на практиці - немає перед очима прикладу батьків, що працюють вдома;
що поганий настрій дитини і зниження успішності пов'язане із сварками в сім'ї.
Робота з батьками займає важливе
місце в діяльності класного керівника. Я намагаюся зробити батьків
співучасниками всього педагогічного процесу, виходячи з твердого переконання в
тому, що навряд чи можна знайти батьків, які не хочуть, щоб їхні діти росли
здоровими, успішними і щасливими. І це бажання батьків - основний ключ до
успішної спільної діяльності. Треба тільки його підібрати. А щоб виховати саме таких дітей, якими хочеться їх бачити і мені, і
батькам, необхідно, по - моє переконання, слідувати в роботі з батьками такими
правилами: поважати, довірят, допомагати, вчитися, дякувати, пояснювати, питати.
Досягти якого б то не було успіху у вихованні учня, можливо тільки при
індивідуальному підході до його батьків, тільки при наявності контакту з його
сім'єю.
Знайомство з сім'єю дитини починається для мене з анкети, яку я роздаю
дітям на першому класній годині, а в подальшому вони щорічно її оновлюють. Вона
включає в себе не тільки питання, пов'язані з інформацією для заповнення
сторінок шкільного журналу "відомості про батьків", "про
зайнятість" і "стан здоров'я учнів", а й питання, що дозволяють
мені добре пізнати особливості і умови сімейного виховання своїх учнів.
Класний керівник зобов'язаний знати, у кого з його учнів ослаблене
здоров'я: хто погано бачить, чує, на кого звернути особливу увагу, кого з дітей
треба посадити ближче, про кого попередити вчителя з фізкультури.
Вивчення сім'ї учня дозволяє мені познайомитися з дітьми ближче, побачити
їх в звичній для них, невимушеній обстановці, допомагає зрозуміти стиль життя.
Намагаючись зрозуміти духовний світ дитини і його сім'ї, проявляючи доброту і
чуйність до нього, я тим самим пробуджую ці ж якості і довіра до мене у дітей і
їх батьків, які починають бачити в мені союзника, людину, яка намагається
зрозуміти, полюбити і навчити хорошому їхньої дитини.
Індивідуальні бесіди вчителя з батьками, консультації, допомагають
встановити безпосередній контакт педагога з членами сім'ї учня, досягти
більшого взаєморозуміння в пошуку шляхів спільного впливу на дитину. Часто
зустрічі або бесіди по телефону відбуваються зі мною з ініціативи батьків, тому
що вони відчувають, що я, так само як і вони, готова докласти чимало зусиль,
щоб їхні діти виросли добрими, розумними, знаючими.
Говорити з батьками треба просто, доступно, переконливо і обґрунтовано, але
завжди з почуттям турботи про дитину. Зауваження, що зачіпають їх самолюбство,
постійні скарги на дитину, концентрацію уваги на його недоліки - цим можна лише
відштовхнути від себе батьків і віддалити виконання бажаної мети.
У своїй роботі велику увагу намагаюся приділити педагогічній і психологічній
освіті батьків. Дуже важливо, щоб батьки більш грамотно займалися вихованням і
здоров'ям своїх дітей. Відповідно до цього я планую свою співпрацю з батьками.
Треба постаратися, щоб бесіди для батьків стали природним видом зв'язку зі
школою, і їм не передувало очікування неприємної зустрічі з учителем, щоб
батьки учня відчували, що запрошуються до школи не тільки для отримання повчань
і доган, а для конкретної допомоги в справі виховання їх дитини .Приклади, теми
батьківських зборів: як допомогти підлітку знайти впевненість в собі, моральні пріоритети сім'ї, проблеми
комп'ютерної залежності, як допомогти дитині подолати труднощі в навчанні? До
кожних
батьківських зборів потрібно
підготувати діагностичний матеріал для батьків або статистичний матеріал,
пов'язаний з вивченням окремих сторін життя учнів класу. Щоб збори було
корисним батькам і їм хотілося в ньому брати участь, кожен повинен отримати те,
що
для нього особливо актуально.
Залежно від теми батьківських зборів можна підготувати пам'ятки, в яких
містяться рекомендації для батьків.
Класний керівник повинен показати батькам, що доля їхніх дітей йому не
байдужа, що він так само зацікавлений в успішності і гарне виховання своїх
підопічних.В цілому відвідуваність зборів 60%.
Багато батьків часто нарікають на брак часу в справі виховання своїх дітей,
але не можна виникають проблеми пояснювати тільки цим, адже дитину виховує все:
ставлення батьків до своєї роботи, один до одного, їх зовнішній вигляд, одяг,
манера говорити і т.д. Тому класний керівник організовують індивідуальні
бесіди, виступи, на яких даються поради та рекомендації батькам, як з
мінімальною затратою часу правильно організувати виховання дитини.
Батькам подобається бути учасниками наших заходів. Без цього не було
б взаєморозуміння, співробітництва і співдружності.
Позакласні заходи, що проводяться разом з батьками, завжди проходять «на
ура», дітям дуже подобається, коли батьки разом з ними виконують будь-яку
роботу, коли вони відчувають їх підтримку.
Такі заходи сприяють, безсумнівно, збереженню і покращенню
фізичного, психічного і духовно-морального здоров'я; а в цілому, виховання і
становлення Особистості. Дитина радіє, що мама або тато не тільки прийшли на
свято, а разом з ним є учасниками свята, а то і організаторами. А радість - це
і є здоров'язберігаючих почуття.
Індивідуальні бесіди вчителя з батьками, консультації,
допомагають встановити безпосередній контакт педагога з членами сім'ї учня,
досягти більшого взаєморозуміння в пошуку шляхів спільного впливу на дитину.
Часто зустрічі або бесіди по телефону відбуваються зі мною з ініціативи
батьків, тому що вони відчувають, що я, так само як і вони, готова докласти
чимало зусиль, щоб їхні діти виросли добрими, розумними, знаючими.
Говорити з батьками треба просто, доступно, переконливо і обґрунтовано, але
завжди з почуттям турботи про дитину. Зауваження, що зачіпають їх самолюбство,
постійні скарги на дитину, концентрацію уваги на його недоліки - цим можна лише
відштовхнути від себе батьків і віддалити виконання бажаної мети.
Треба постаратися, щоб бесіди для
батьків стали природним видом зв'язку зі школою, і їм не передувало очікування
неприємної зустрічі з учителем, щоб батьки учня відчували, що запрошуються до
школи не тільки для отримання повчань і доган, а для конкретної допомоги в
справі виховання їх дитини .
2. Перспективне планування виховної роботи на І семестр 2020-2021 н. р.
Немає коментарів:
Дописати коментар