1.Питання для опрацювання "Булінг
у підлітковому середовищі: причини, наслідки та шляхи його подолання".
2. Перспективне планування виховної роботи на І семестр 2020-2021 н. р.
Перспективний план тут
Презентація тут
Булінг
у дитячому середовищі:
причини,
наслідки та шляхи його подолання
(слайд 1)
Якщо ти байдужий до страждань інших,
ти не заслуговуєш називатися людиною. (Сааді)
(слайд 2) Cеред
сучасної учнівської молоді останнім часом надзвичайно загострилася проблема
насильства, довготривалих агресивних проявів та третирування у міжособистісних
стосунках підлітків, здійснюваних самими дітьми одне до одного. За своєю сутністю
третирування – це специфічна форма агресивної поведінки, при якій сильніший
(авторитетний) учень (або учні) систематично переслідує іншого (слабкого,
аутсайдера). Ситуація третирування не обмежується лише ролями
«агресора» та «жертви», вона залучає інших однокласників, роблячи їх
активними або пасивними учасниками цих відносин. Такі стосунки отримали назву шкільний
булінг, розповсюдження якого впродовж останніх років визнано в освітній
практиці та є соціальною проблемою.
Запобігання та
профілактика випадків шкільного насильства є найважливішим завданням педагогів
та психологів, оскільки жорстоке ставлення до дитини неминуче призводить
до низки руйнівних наслідків, а саме:
- педагогічних
наслідків: шкільна дезадаптація, академічна неуспішність;
- психологічних
наслідків: психологічні розлади, закріплення у свідомості негативних уявлень
про себе, зниження самооцінки, порушення соціалізації, соціальна
дезадаптація;
- медичних
наслідків: травматизація або суїцид.
Отже булінг це (слайд 3)
Мотивацією до булінгу стають заздрість, помста, відчуття неприязні до
жертви, прагнення підкорювати собі, боротьба за лідерство, потреба у
підпорядкуванні лідерові або нейтралізації суперника; зіткнення різних
субкультур, цінностей, поглядів і невміння толерантно ставитися до них;
агресивність і віктимність; наявність у дитини-жертви психічних і фізичних вад;
відсутність предметного дозвілля; бажання принизити заради задоволення, розваги
чи самоствердження; потреба у самоствердженні та навіть у задоволенні
садистських потреб окремих осіб
Чи конфлікт є те ж саме, що і булінг? (слайд 4)
Конфлікт виникає, коли між
двома чи кількома особами існує незгода, розбіжність думок або різні погляди.
При конфлікті кожна особа вільно висловлює свої погляди і дисбалансу сил немає.
Кожна особа відчуває, що може вільно заявити свою точку зору. Конфлікт стає
булінгом, лише коли він повторюється знову і знову, і існує дисбаланс сил.
З часом може з’явитися схема поведінки, за якої особа, що поводиться агресивно
у конфлікті загострює конфлікт. Особа, на яку спрямований агресивний конфлікт,
може почуватися все менше здатною висловити свою думку і все більше безсилою.
Саме тоді негативний конфлікт може перейти у булінг.
Виходячи із практичних спостережень, можна визначити наступні форми
шкільного булінгу: (слайд 5)
Ø
Фізичний шкільний булінг - умисні поштовхи, удари, стусани, побої нанесення інших тілесних
ушкоджень, різного виду знущання, образливі жести або дії, пошкодження
особистих речей та інші дії з майном (крадіжка, грабіж, ховання особистих речей
жертви), фізичні приниження та ін.
Ø Психологічний шкільний булінг - насильство, пов'язане з дією на психіку, що завдає
дитині психологічного травмування шляхом словесних образ або погроз,
переслідування, залякування, якими навмисно заподіюється емоційна невпевненість
жертви. До цієї форми можна віднести:
Вербальний булінг: образливе ім'я, з яким постійно звертаються до жертви,
обзивання, поширення образливих чуток, словесне залякування, використання
агресивних жестів та інтонацій голосу для примушування жертви до здійснення
певних дій, ігнорування або ізоляція (жертва навмисне ізолюється, виганяється
або ігнорується частиною учнів або всім класом), психологічне приниження,
погрожування тощо.
Вимагання (грошей,
коштовних або інших речей, їжі, примус що-небудь вкрасти);
Кібербулінг —
приниження та цькування за допомогою мобільних телефонів, гаджетів, Інтернету
(пересилання неоднозначних зображень і фотографій, обзивання, поширення чуток,
та ін.).
Ø Сексуальний
булінг є підвидом фізичного та
означає дії сексуального характеру. Його важко розпізнати, тому що жертва
сексуального булінгу панічно боїться розповісти про це дорослим, замикається у
собі, постійно плаче на самоті, категорично відмовляється надавати будь-яку
інформацію, може вчиняти спроби суїциду.
(слайд 6) У
цькуванні в школі завжди беруть участь три групи дітей: жертва, агресор і спостерігачі. Цькування починається однією
людиною, зазвичай вона лідер в класі, успішна в навчанні або ж, навпаки,
агресивний неук. Спостерігачі, як правило, не відчувають задоволення від
булінгу, але змушені або включатися, або мовчати від страху, що самі опиняться
в ролі жертви. Більш сміливі з них встають на захист жертви. Але пасивна та
мовчазна підтримка булінгу з боку дорослих змушує їх відступити. Жертва
залишається на самоті зі своїми мучителями або мучителем.
Наслідки для жертви булінгу в школі (слайд 7)
Опинившись
в ролі жертви булінгу, дитина одержує величезну кількість психічних травм, які
неминуче позначаються на її подальшому житті:
Розлади психіки. Навіть
одиничний випадок булінгу залишає глибокий емоційний шрам, що вимагає
спеціальної роботи психолога. Дитина стає агресивною і тривожною, що переходить
і в доросле життя. У неї виникають проблеми у поведінці. Вона схильна і до
депресій, і до суїциду.
Складнощі у взаєминах. Шанси
стати жертвами мобінгу на робочому місці у людей, які пережили булінг в
дитинстві, зростають в багато разів. Світова статистика стверджує, що дорослі,
які перенесли знущання в дитинстві, в більшості своїй залишаються самотніми на
все життя, їм важче підніматися кар'єрними сходами. Тому вони частіше за інших
вибирають надомну або відокремлену роботу. Більше спілкуються в соціальних
мережах, ніж в реальному світі.
Хвороби. Результатом
булінгу дуже часто бувають фізичне нездужання. Відомі випадки, коли у хлопчиків
від стресу і безсилля починалися серйозні проблеми з серцем. Дівчатка-підлітки
схильні до іншої недуги: глузування й образи призводять їх до анорексії або
булімії. Можливі розлади сну і переростання травми в психосоматику.
Наслідки для булера (слайд 8)
У рідкісних випадках дорослі булери усвідомлюють непривабливість своєї поведінки. Спогади про минулі «подвиги» викликають у них почуття пекучого сорому. Іноді вони намагаються навіть якось загладити свою провину. Але жертви шкільного булінгу рідко йдуть на контакт зі своїми мучителями.
Агресор менше страждає від наслідків булінгу, ніж жертва, але все ж безслідно це не проходить і для нього:
Неблагополучне майбутнє. Примітивні асоціальні способи поведінки перестають діяти в дорослому світі, і булери виявляються на смітнику життя. У той час, як їхні жертви, заучки і ботани, закінчують університети, отримують хорошу роботу і забезпечене життя, дорога їх мучителів закінчується в тюремній камері. У кращому випадку вони животіють на низькокваліфікованій та низькооплачуваній роботі і з заздрістю дивляться на своїх колишніх шкільних товаришів.
Проблеми у взаєминах. Діти, які примудрялися поєднувати булінг з високим соціальним статусом, стають диктаторами в сім'ї і справжнім покаранням на роботі. Це пліткарі і інтригани. Вони пліткують про успішних колег, підсиджують, ставлять підніжки і йдуть до своєї мети «по трупах». Багато з них досягають високих результатів в кар'єрі. Тому рано чи пізно наживають собі смертельних ворогів, а решта їх недолюблюють і бояться.
Терор в сім'ї. Навіть якщо вже в дорослому житті такі особи успішні, то оточуючим з ними незатишно. Розважатися чужими нещастями залишається їх хобі на все життя. Вони не вміють вибудовувати теплі відносини з дітьми, з коханими, часто просто копіюють поведінку своїх батьків.
У рідкісних випадках дорослі булери усвідомлюють непривабливість своєї поведінки. Спогади про минулі «подвиги» викликають у них почуття пекучого сорому. Іноді вони намагаються навіть якось загладити свою провину. Але жертви шкільного булінгу рідко йдуть на контакт зі своїми мучителями.
Агресор менше страждає від наслідків булінгу, ніж жертва, але все ж безслідно це не проходить і для нього:
Неблагополучне майбутнє. Примітивні асоціальні способи поведінки перестають діяти в дорослому світі, і булери виявляються на смітнику життя. У той час, як їхні жертви, заучки і ботани, закінчують університети, отримують хорошу роботу і забезпечене життя, дорога їх мучителів закінчується в тюремній камері. У кращому випадку вони животіють на низькокваліфікованій та низькооплачуваній роботі і з заздрістю дивляться на своїх колишніх шкільних товаришів.
Проблеми у взаєминах. Діти, які примудрялися поєднувати булінг з високим соціальним статусом, стають диктаторами в сім'ї і справжнім покаранням на роботі. Це пліткарі і інтригани. Вони пліткують про успішних колег, підсиджують, ставлять підніжки і йдуть до своєї мети «по трупах». Багато з них досягають високих результатів в кар'єрі. Тому рано чи пізно наживають собі смертельних ворогів, а решта їх недолюблюють і бояться.
Терор в сім'ї. Навіть якщо вже в дорослому житті такі особи успішні, то оточуючим з ними незатишно. Розважатися чужими нещастями залишається їх хобі на все життя. Вони не вміють вибудовувати теплі відносини з дітьми, з коханими, часто просто копіюють поведінку своїх батьків.
Що можуть зробити вчителі (слайд 9)
Вирішальна роль у боротьбі з
булінґом у школі належить вчителям. Але впоратися з цією проблемою вони можуть
тільки за підтримки керівництва школи, батьків, представників місцевих органів
влади та громадських організацій. Для успішної боротьби з насильством у школі:
v Всі
члени шкільної спільноти повинні прийти до єдиної думки, що насильство,
цькування, дискримінація за будь-якою ознакою, сексуальні домагання, і
нетерпимість в школі є неприйнятними.
v Кожен
повинен знати про те, в яких формах може проявлятися насильство і цькування і
як від нього страждають люди. Вивчення прав людини і виховання в дусі миру
повинно бути включено в шкільну програму.
v Спільно
з учнями мають бути вироблені правила поведінки в класі, а потім
загальношкільні правила. Правила повинні бути складені в позитивному ключі «як
треба», а не як «не треба» поводитись. Правила мають бути зрозумілими, точними
і короткими.
v Дисциплінарні
заходи повинні мати виховний, а не каральний характер. Осуд, зауваження, догана
мають бути спрямовані на вчинок учня і його можливі наслідки, а не на
особистість порушника правил.
v Жоден
випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги.
Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є
неприпустимими. Реакція має бути негайною (зупинити бійку, припинити знущання)
та більш суворою при повторних випадках агресії.
v При
аналізі ситуації необхідно розібратися в тому, що трапилося, вислухати обидві
сторони, підтримати потерпілого і обов'язково поговорити з кривдником, щоб
зрозуміти, чому він або вона так вчинили, що можна зробити, щоб таке не
повторилося. До такої розмови варто залучити шкільного психолога.
v В
залежності від тяжкості вчинку, можна пересадити учнів, запропонувати
вибачитися, написати записку батькам або викликати їх, позбавити учня
можливості брати участь у позакласному заході.
v Учням
треба пояснити, що навіть пасивне спостереження за знущаннями і бійкою надихає
кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захистити жертву
насильства і за необхідності покликати на допомогу дорослих.
v Необхідно
запровадити механізми повідомлення про випадки насильства, щоб учні не боялися
цього робити. Ці механізми повинні забезпечувати учням підтримку і
конфіденційність, бути тактовними.
v Для
успішного попередження та протидії насильству необхідно проводити заняття з
навчання навичкам ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.
(слайд 10)
Перегляд відеоролику
Перспективний план тут
Немає коментарів:
Дописати коментар